Mashhad University of Medical Sciences
منوی اصلی

آئين نامه کتابخانه

 دانشگاه علوم پزشکی مشهد/دانشکده پزشکی/ کتابخانه/ آئين نامه کتابخانه 

 

آيين‌نامه استفاده و امانت مواد ازکتابخانه‌های  دانشگاه

 

   نظر به اهمیت کتاب و کتابخانه و به منظور استفاده بیشتر وکارآمدتر از امکانات موجود در کتابخانه‌های دانشگاه، حفظ و نگهداری منابع و اعمال و روش‌های یکنواخت و هماهنگ در خدمات امانت مواد کتابخانه‌ای به کلیه اعضای کتابخانه‌ها اعم از دانشجو و هیئت علمی و سايرين این آیین نامه در شورای تخصصی کتابخانه‌های دانشگاه مورخ 15/12/1387طرح و به تصویب رسیده است و از آن تاریخ قابل اجرا می‌باشد.

ماده 1: استفاده‌کنندگان

   استفاده‌کنندگان از امکانات کتابخانه به چهار گروه تقسیم می‌شوند:

الف- اعضای هيات علمی شاغل و بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد

‏ب- دانشجویان دانشگاه‏علوم پزشکی مشهد در سطوح مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و دوره هاي تکمیلی.

‏ج- کلیه کارکنان دانشگاه ‏علوم پزشکی مشهد که عضویت آنها بر حسب نیاز ایشان به منابع، مورد پذیرش کتابخانه‌ها قرار گرفته باشد.

‏د- متقاضیان عضویت در کتابخانه‌های دانشگاه‏طبق تفاهم نامه همکاری بین کتابخانه های مرکزی دانشگاه‏علوم پزشکی مشهد با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌توانند از امکانات فی‌ما بین استفاده کنند.

تبصره (1‏) فارغ التحصیلان حرف پزشکی فقط می‌توانند از امکانات کتابخانه مرکزی استفاده‏نمایند.

ماده 2:  شرايط عضويت و استفاده از کتابخانه

1-2 ‏اعضای هیئت علمی (شاغل و بازنشسته) با ارائه حکم کارگزینی دانشگاه + یک قطعه عکس 4x3و پرکردن فرم مخصوص عضویت

2-2 ‏دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه فتوکپی کارت دانشجویی + یک قطعه عکس و پرکردن فرم مخصوص عضویت

3-2 ‏دانشجویان دوره های تخصصی با ارائه معرفی نامه از سرپرست دوره های تخصصی و یک قطعه عکس

4-2 ‏کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با ارائه معرفی نامه از کارگزيني واحد مربوطه + یک قطعه عکس پرکردن فرم مخصوص عضویت و تائید مسئول کتابخانه مربوطه

تبصره (1) عضویت دانشجویان دانشگاه برای یکبار در دانشکده محل تحصیل انجام می‌گيرد.

تبصره (2) عضویت اعضای شاغل و بازنشسته هیئت علمی برای یک‌بار در دانشکده محل اشتغال و بازنشستگي خود انجام مي‌گيرد.

تبصره (3) یک کارت شناسایی واحد برای کلیه اعضای کتابخانه‌های دانشگاه صادر و به عضو ارائه می‌شود.

تبصره (4) دانشجویان هر دانشکده می توانند از ساير کتابخانه های دانشگاه با ارائه کارت شناسایی و بر اساس نظر مسئول هر کتابخانه کتاب به امانت بگیرند.

تبصره (5) استفاده از سالن های مطالعه همه کتابخانه های دانشگاه برای کلیه اعضای کتابخانه‌ها با ارائه کارت  شناسایی مجاز است.

تبصره (6) کلیه اعضاء کتابخانه‌ها به همراه فارغ التحصيلان حرف پزشکی، می‌توانند از سالن‌های مطالعه کتابخانه مرکزی استفاده نمایند.

تبصره (7) متقاضیان اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها و سایر مراکز (موضوع ماده 1 بند د ) با ارائه معرفی‌نامه به کتابخانه مرکزی دانشگاه + یک قطعه عکس 4x3و پرکردن فرم عضویت می‌توانند از کتابخانه‌های دانشگاه استفاده نمايند. 

تبصره (8) پس از صدور کارت شناسایی واحد دانشگاهی، مدارک ثبت نام فقط شامل تکمیل فرم عضویت خواهد بود و همان کارت واحد به منزله کارت کتابخانه نیز خواهد بود. 

ماده 3:  اعتبار و مدت عضويت

1-3 ‏مدت اعتبار عضویت دانشجویان تا پایان مدت تحصیل

2-3 ‏مدت اعتبار عضویت اعضاء هیئت علمی در صورت تمایل بعد از بازنشستگی هم برقرار خواهد بود.

3-3 ‏مدت اعتبار عضویت کارکنان تا پایان خدمت

ماده 4: شرايط امانت

1-4 امانت گرفتن منابع از کتابخانه ها منوط به عضویت دریکی از کتابخانه های دانشگاه خواهد بود.

2-4 ‏اعضای کادر آموزشی شاغل می توانند حداکثر 5‏جلد کتاب به مدت حداکثر یک ماه ‏امانت بگیرند.

3-4 ‏دانشجویان مقاطع مختلف به تعداد ذکر شده زير مي توانند از کتابخانه محل تحصيل يا خدمت خود کتاب به امانت بگیرند:

·   ‏دانشجویان مقاطع کارداني و کارشناسی حداکثر 3  ‏جلد کتاب به مدت حداکثر 10 روز

·   دانشجويان مقطع دکترا و دوره‌هاي تحصيلات تکمیلی حداکثر 3‏جلد به مدت حداکثر 2‏هفته

·   کارکنان حداکثر 2 جلد به مدت حداکثر 10 روز

‏تبصره (1) ‏مدت امانت مواد غیر چاپی مانندCD، نوارهای صوتی و تصویری آموزشی بنا به صلاحدید مسئول کتابخانه می باشد.

تبصره (2) اعضای کتابخانه موظفند شخصا مبادرت به امانت و استرداد کتاب نمایند.

تبصره (3) کتاب‌های پر مراجعه بنا به تشخیص کتابخانه می توانند در بخش رزرو قرار گيرند.

تبصره (4) یک نسخه از هر عنوان کتاب فقط در محل کتابخانه مورد استفاده‏قرار می‌گیرد و امانت داده نمي‌شود.

تبصره (5)  پس از استرداد کتاب به بخش امانت، در صورت نیاز می توان مدت امانت را تمدید نمود.

‏تبصره (6) کتاب‌هایی که در لیست رزرو قرار دارند، مدت امانت آنها تمدید نمی شود و حداکثر به مدت 24‏ساعت جهت تحویل به فرد رزرو کننده، در کتابخانه نگهداری می شوند.

تبصره (7)  کتاب‌هایی که کم مراجعه هستند و یا تعداد نسخ آن زياد است بنا به صلاحدید مسئول کتابخانه می‌توانند بیش از زمان یاد شده نیز به امانت داده شود.

ماده 5: تأخير در استرداد به موقع کتاب

1-5 درصورت تاخیر در برگشت کتاب، به ازای هر روز تاخیر برای بار اول 000/10 ريال دريافت مي‌شود.

2-5 در صورت تکرار برای بار دوم، علاوه بر جریمه نقدی، عضویت فرد در کلیه کتابخانه‌های دانشگاه براي مدت يک هفته  به حالت تعلیق درآمده ‏و چنانچه برای سومین مرتبه تخلف صورت گيرد، علاوه ‏بر جریمه نقدی، عضویت به مدت یک ترم تحصیلی تعلیق می‌گردد.

تبصره (1) : حداکثر مبلغ جریمه، معادل دو برابر قیمت روز کتاب می‌باشد.

3-5 ‏اگر به هر صورت موادی بدون اطلاع و موافقت کتابدار ازکتابخانه خارج شود، براي بار اول فرد متخلف یک نیمسال تعطیلی از عضویت کتابخانه محروم می‌شود و درصورت تکرار بر حسب مورد به کمیته انضباطی یا معاونت پژوهشی گزارش خواهد شد.

4-5 ‏در صورت تاخیر در برگشت کتاب توسط هر یک از اعضا می‌بایست، فیش بانکی به شماره  حساب 2178141764000 سیبا بانک ملی بنام معاونت پژوهشی واریز گردد.

ماده 6: مفقود يا ناقص شدن منابع

1-6 ‏چنانچه هریک از منابع امانت گرفته شده مفقود، مخدوش یا اوراق و تصاویری از آن بریده و ناقص شود، امانت گیرنده موظف است عین اصل آن یا آخرین ویرایش را تهیه و به کتابخانه تحویل نمايد.

2-6 ‏چنانچه تهیه مجدد اثر مفقود یا مخدوش شده امکان پذیر نباشد، امانت گیرنده ملزم به پرداخت دو برابر بهای روز کتاب به کتابخانه است.

ماده 8: منابعي که به امانت داده نمي‌شوند

1-7 کتاب‌های نایاب و منحصربه فرد ‏(کتاب‌های قدیمی و نسخه های خطی)

2-7 کتاب‌های مرجع (رفرنس)

3-7 مجلات جاري

4-7 پايان‌نامه هاي تحصيلي

ماده 8: تسويه حساب 

1-8 ‏هر نوع تغییر در وضعیت آموزشی دانشجویان، از قبیل انتقال، انصراف از تحصیل، جا بجایی، مهمان شدن و نظایر آن منوط به ارائه برگه تسویه حساب ازکتابخانه است.

2-8  ‏سایرامانت گیرندگان، اعم از اعضای هيات علمی، محققان و کارکنانی که منتقل، بازنشسته و بازخرید می شوند، یا از ماموریتهای دراز مدت و فرصت مطالعاتی استفاده ‏می کنند، یا به هر ترتیب به خدمت آنان خاتمه داده مي شود ملزم به دريافت  تسویه حساب از کتابخانه و تحویل آن به کارگزینی می باشند.

3-8 ‏دانشجویان فارغ التحصیلی که ملزم به ارائه پایان نامه هستند می بایست با کتابخانه محل تحصیل خود تسویه حساب نمایند.

4-8 ‏متقاضیان سایر دانشگاهها و مراکز علمی که به موجب تبصره 8 ماده 2 ‏به عضویت کتابخانه های دانشگاه ‏علوم پزشکی مشهد درآمده‌اند به هنگام فارغ التحصیلی ملزم به تسویه حساب از کتابخانه مرکزی دانشگاه هستند.

ماده 9:  به منظور حفظ منزلت کتاب و کتابخانه، کلیه اعضا موظف هستند در محیط کتابخانه موارد زیر را رعایت نمایند:

اجتناب از رفتارهای مغایر با اصول اسلامی و اخلاقی

حفظ کامل سکوت و آرامش

‏عدم استعمال دخانیات

‏حفظ نظم و پاکیزگی کتابخانه

‏رعایت احترام به کارکنان کتابخانه ها

پرهیز از ایجاد مزاحمت برای سایر اعضا

‏پرهیز از خوردن و آشامیدن در سالن‌های مطالعه

‏در صورت مشاهده تخلف، پس از یک نوبت تذکر شفاهی، ضمن تعلیق عضویت، فرد متخلف به کمیته انضباطي دانشگاه معرفی خواهد شد.

 

این آيین نامه دارای 9 ماده ، 28 بند و 17 تبصره است و کلیه کتابخانه‌های دانشگاه موظف هستند که طبق مواد آن به کلیه اعضاء خدمات را ارائه دهند.

 

 

دانشگاه علوم پزشکی مشهد | Mashhad University of Medical Sciences | جامعة مشهد للعلوم الطبية
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد می باشد. هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است.