دانشکده پزشکی

ارتقاء کیفیت پایان نامه های کاربردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی ضرورت انکار ناپذیر جامعه و حوزه سلامت است

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ضرورت توجه به کیفیت پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، لزوم بازنگری و بازبینی فرآیندهای زمان بر حوزه پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی اعم از فرآیند تصویب پروپوزال و ضرورت تشویق و هدایت دانشجویان به سمت اجرای پایان نامه های کاربردی و موردنیاز جامعه تاکید کرد.

دکتر عباس حیدری در جلسه پانل تخصصی "چالش های مرتبط با پایان نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه؛ ضرورت ارتقای کیفیت" که به مناسبت گرامیداشت هفته آموزش و جشنواره شهید مطهری برگزار شد، اظهار داشت:  با توجه به اهمیت پژوهش و با عنایت به رشد روز افزون تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تغییرات رویکردهای حوزه آموزش، توجه به ابعاد کمی و کیفی پژوهش دانشجویان و تغییر فرآیندهای حوزه برای جلوگیری از افت کیفیت پایان نامه ها امری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد

وی گفت:  به عنوان مثال در سال های قبل، تربیت دانشجوی تحصیلات تکمیلی بیشتر به عنوان یک مدرس یا محقق حرفه ای مدنظر دانشگاه ها بود، اما امروز تربیت یک فرد حرفه ای و متخصص در حوزه مربوطه بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است، لذا لازم است، رویکردها و فرآیندهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه مبتنی بر انتظارات، اهداف، ماهیت و رسالت هر مقطع تحصیلی در حوزه علوم پایه و بالینی بازنگری و اصلاح شود و تفاوت های ساختاری دوره های تحصیلی در الگوهای آموزشی مدنظر قرار گیرد.

وی همچنین تقویت تعاملات بین حوزه های ذیربط آموزشی و پژوهش و فناوری دانشگاه را به عنوان یکی از راهبردهای مهم در جهت اصلاح، تسهیل و تسریع در انجام فرآیندهای اجرایی حوزه آموزشی و پژوهشی دانشجویان عنوان کرد..

، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه تصریح کرد؛ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود 2800 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل هستند که قادر هستند با انجام پایان نامه های کاربردی و محصول محور در راستای تولید علم و رفع مشکلات و نیازهای برآمده از جامعه گام های اساسی بردارند، لذا لازم است این مفهوم که پژوهش ابزاری برای هدف اصلی یعنی تولید و توسعه علم و دانش بشر است مورد توجه جدی دانشگاه قرار گیرد و تلاش شود تا دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مرحله پژوهشی، ضمن یادگیری مفاهیم تئوری پژوهش، تجربه موفقی از اجرای یک طرح پژوهشی کاربردی را نیز داشته باشد.