دکتر سید جلیل توکل افشاری متولد 1340 در شهرستان مشهد، مقطع ابتدایی تا دیپلم را تا سال 1356 در مشهد گذرانده است و در سال 56 بعد از اخذ داوران دیپلم برای گذراندن دوران کارشناسی در رشته بیولوژی عازم آمریکا و کارشناسی خودش را در رشته بیولوژی و علاوه بر آن کارشناسی علوم آزمایشگاهی را از دانشگاه کالیفرنیا اخذ نموده است،
وی در ادامه عنوان کرد: سپس دوران کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی را در همان دانشگاه کالیفرنیا به اتمام رساندم وپس از 2 سال مدرک اینتر شیپ علوم آزمایشگاهی و کلینیکال پاتولوژی را کسب کردم و در بیمارستانهای آمریکا مشغول به کار شدم.
در سال 1368 به ایران برگشتم و در بیمارستان قائم مشغول به کار شدم و در بدو ورود با اساتید بزرگی نظیر مرحوم دکتر الهی و دکتر فرید حسینی آشنا شدم و از انان درسهای زیادی اموختم.
سال 71 مجدد به دانشگاه منچستر انگلستان رفتم و دوره پی اچ دی در رشته ایمونولوژی پیوند را از دانشگاه منچستر انگلستان اخد نمودم. و در سال 75 به ایران برگشتم و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعنوان عضو هیات علمی مشغول به خدمت شدم .
در سال 85 بعنوان معاون پژوهشی دانشگاه به مدت 5 سال منصوب شدم و در سال 90 بعنوان معاون آموزشی دانشگاه و سپس در سال 92 بعنوان رییس دانشکده طب ایرانی و پس از آن بعنوان رییس پژوهشکده بوعلی و در حال حاضر نیز بعنوان معاون اموزشی دانشگاه در حال انجام وظیفه هستم.
ماندن در خارج از کشور با وجود همه موقعیت ها و امکانات اقناع کننده درون من نبود.
معاون آموزشی دانشگاه با بیان اینکه، خیلی ها از من می پرسند چرا به ایران برگشتید؟ اظهار داشت:
بنده با توجه به شرایط خانوادگی و موقعیتی که داشتم همه شرایط برایم فراهم بود تا در آمریگا بمانم ولی شوق قلبی من به سمت کشورم بود و بدنبال اتمام کار و برگشت به کشور بودم و حضور در خارج از کشور را بعنوان یک تجربه به یاد ماندنی در زندگی دارم.
وی افزود: امروزه خیلی از دانشجویان بدنبال یافتن فرصت برای مهاجرت به خارج از کشور هستند، ضمن اینکه باید موقعیت های آن کشورها را در نظر بگیرند باید به انان توصیه کنم: مهاجرت برای کسب علم حرکتی پسندیده است ولی کاربرد ان علم را برای مردم سرزمین خودتان بگار گیرید.
وی با اشاره به سختی و شرایط و دشواری کار و زندگی و مشکلات فرهنگی در کشور های دیگر ادامه داد: زمانی که به کشور دیگری مهاجرت می کنید و قلبتان اینجا باشد شب و روز آرزوی برگشتن به وطن خود را خواهید داشت.
دکتر افشار ی با اشاره به اینکه نمی خواهم فرصت های موجود در آن کشور ها را کتمان کنم، افزود: در کشور های آمریکایی و اروپایی رقابت شدیدی بین اعضای هیات علمی وجود دارد که لازمه موفقیت، جدیت در گذراندن امور و سخت کار کردن است، لذا در کشور خودمان امکانات خوبی داریم و باید این فرصت ها را تبدیل به احسن کنیم و اگر تلاشی که قرار است در کشور دیگر ارائه دهید در کشور خودتان انجام دهید، قطعا پیشرفت زیادی خواهید کرد و فرصت های زیادی در کشور داریم که می تواند زمینه رشد و تعالی کشورمان را رقم بزند.
دانشگاههای نسل جدید در دنیا به سمت تمدن سازی و تولید محصولات فناورانه حرکت کرده اند.
دکتر توکل افشاری می گوید: سیر تحصیلی و کروکلوم اموزشی از زمان دانشجویی ما تا کنون تفاوت بسیاری پیدا کرده است، در واقع ما در دانشگاههای نسل یک و دو در حیطه آموزش، پژوهش و تربیت استاد حرکت می کردیم ولی در حال حاضر دانشگاههای نسل سه، چهار و پنج در مسیر تمدن سازی ، تولیدات محصولات فناورانه و تمدن سازی و بر آورده سازی انتظارات اجتماعی جامعه حرکت می کنند که باید ما هم با مشارکت و با تلاش نسل جوان و همفکری اساتید و دانشجویان و همه بخش های توسعه در مسیر تحول حرکت کنیم.
ما در حال حاضر باید به دانشجویان بیاموزیم که به چه صورت نیاز های اجتماعی جامعه را بر آورده سازند و تولید کننده و آورنده ثروت باشند، و این انرژی تمدن سازی باید هدایت شود.
از خودگذشتگی و ایثار تلاشگران عرصه سلامت در بحران کرونا تبلور عشق به مردم ایران بود.
اقشار مختلف تلاشگران عرصه سلامت در دوران کرونا به مردم نشان دادند که چقدر به مردم خودشان عشق می ورزند و چقدر وفادار کشورشان هستند و به مردم ثابت کردند که طعم و لذت هیچ منبع مالی و خدمتی، شیرین تر از خدمت به مردم وطنشان نیست و چه بسا عزیزانی در این راه جان خود را فدا کردند که به روان پاک آنان درود می فرستیم.
همیشه به دانشجویان می گویم شما هرچند پس از مهاجرت در کشورهای دیگر موفق باشید ولی شهروند درجه دوم و سوم آن کشور به حساب خواهید امد و هیچ وقت آن احساس و لذت خدمتی که به مردم سرزمین خودتان عایدتان می گردد را درک نخواهید کرد.
شهید چمران دانشجویی نخبه و الگویی از ایرانیان غیرتمند و پرچمدار علم و اخلاق در خارج از کشور بود.
دکتر توکل افشاری ضمن یاد آوری نام و یاد شهدا تلفیق علم و اخلاق را لازمه برنامه های اموزشی امروز عنوان کرد: و افزود: در دانشگاهی که در کالیفرنیا مشغول به تحصیل بودم، به اندازه یک پل با دانشگاه برکلی محل تحصیل شهید دکتر چمران فاصله بود و گاها رفت و آمدهایی که بین دو دانشگاه صورت می گرفت از دوستان دکتر چمران خاطرات زیادی را از وفاداری و غیرت شهید چمران می شنیدم و یکی از دوستان ایشان نقل می کرد، که دکتر چمران در دانشگاه بر دو مقوله مهم یعنی فراگیری و اهمیت و جایگاه علم و تلفیق آن با مقوله اخلاق تاکید بسیاری داشت.
لذا باید به تبعیت از شهدای عزیز و اساتید گرانقدر بعد اخلاق که یکی از ویژگی های اصیل ایرانی هاست، را علاوه بر فراگیری علم در دانشگاهها تقویت کنیم چون دانشجویی که من امروز تربیت می کنم فردا علمش از من بیشتر خواهد بود ولی تنها مقوله ای که ارتباط بنده را با دانشجویان نسل جدید و قدیم پر رنگ خواهد کرد بعد اخلاقی است که بعنوان خاطره در اذهان دانشجویان نقش می بندد.
تاریخ شفاهی یاد آور خدمات و فداکاری نام آوران عرصه سلامت است.
معاون آموزشی دانشگاه ضمن یاد آوری اساتید فرهیخته و نام آور عرصه سلامت اظهار داشت:در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اساتید بزرگی به رحمت خدا رفته اند که یادشان را گرامی میدارم، و اساتید پیشکسوتی حضور دارند که اخلاق حرفه ای، منش، خدمت به مردم، نوعدوستی را به همه ما هدیه داده اند و از آنان آموخته ایم و یکی از رسالت های تاریخ شفاهی گرد آوری همین خاطرات و فداکاری ها و خدمات این عزیزان برای استفاده نسل جوان است.